Solkernerugbrød - 2 stk.


Solkernerugbrød u/Kulør
Dag 1:
Iblødsætning:
Bland alle ingredienserne godt!
Henstår i 18 timer ved stuetemperatur:
530 g knækket rug
70 g byggryn
170 g hørfrø
235 g solsikkekerner
40 g salt                                                                                   1050 g vand

Surdej: Bland alle ingredienserne sammen.
Henstår i 18 timer ved stuetemperatur:
95 g A38
95 g rugmel
10 g gær

Dag 2.
Rugbrødsdej
25 g sirup
50 g maltsirup
400 g rugmel
200 g speltmel
400 g vand
Solkernerugbrød m/kulør
30 g gær
 Evt. 15 g kulør, i ønsket om et   mørkt rugbrød.


  • Bland alt (Rugbrødsdej+Surdej+Iblødsætning)
  • Kør Rugbrødsdejen 10. min langsomt på røremaskine med spakel.
  • Vej Rugbrødene af på ca. 1700 g.
  • Pres Rugbrødene med en Rugbrødspresser*.
  • Drys med solsikkefrø.
  • Lad Rugbrødene hæve under plastik i ½-1 time.
  • Varm ovnen op til 250°c (varmluft), sammen med en plade i bunden af ovnen.
  • Sæt rugbrødene ind, og smid 2 dl. kogende vand ind på underpladen.
  • Skru ned på 180°C (varmluft)
  • Bag rugbrødene 3 min. med pladen med vand.
  • Tag pladen med vand ud efter 3. min.
  • Bag yderligere 1 time og 12 min.
  • Når tiden er gået og rugbrødene tages ud, står de i 10. min. i formen før de vendes ud!

"Rugbrødspresser*"

Rugbrødet presses med en "Rugbrødspresser"
Efter at rugbrødet er blevet presset med "Rugbrødspresseren"

Rugbrødet drysset med solsikkekerner

Rugbrødet sættes til hævning med et stykke plastik og viskestykke over!
Plast= for at holde på fugten 
viskestykke= for at holde på varmen

Færdigbagt Rugbrød står i 10 min. i formen



Kommentarer

Populære opslag