Valnøddebrød - 2. Stk.

4,7 dl vand
660 g hvedemel
14 g enzymer eller S500
14 g rugsur*
55 g durum
14 g hvedesur*
55 g grahamsmel
35 g gær
7 g hørfrø
7 g solsikke
7 g byggryn
12 g kulør
16 g salt
---
60 g valnødder

  • Bland alt, undtagen valnødderne som tilsættes det sidste min. af køretiden.
  • Ælt 5 min. langsomt og 5 min. hurtigt.
  • Vej dejen af på 700 g.
  • Lad dem ligge i 5 min.
  • Slå dem spidst op og vend dem i grov durum.
  • Lad dem hæve i ca. 20-30 min. et lunt og fugtigt sted.
  • Snit brødene med en skarp kniv.
  • Sæt dem ind ved 250°C og giv dem 2 dl damp.
  • Skru ned på 200°C og bag dem i ca 25 min.
*Hvis man har tilgang til tørret rug- og hvedesur vil jeg forslå man bruger det. Tørsur kan købes hos nogle bager, vi bruger tørsur i Kvickly, hvis man spørger pænt ved bageriudsalget kan man sikkert godt få lov at købe noget til billige penge.
Burgerboller: vejes af på 120 g og virkes op. hviler i 15. min. og presses flade.
Mini-Flutes: vejes af på 150 g og virkes op og trilles aflange.
Flutes: vejes af på 300 g og slås spidse op.
*Bagetiden kan varier på de overståede produkter, hæve ligesom brødet*

Kommentarer

Populære opslag