Sigtebrød - 2. stk.

480 g sigtemel
230 g hvedemel
16 g Salt
16 g sukker
270 g kærnemælk
210 g vand
24 g enzymer eller S500
24 g hvedesur
36 g gær

  • Bland alt.
  • Ælt 5 min. langsomt og 5 min. hurtigt.
  • Vej dejen af på 650 g og virk dem op.
  • Lad den ligge i 15 min. under plastik.
  • Slå dem op som et franskbrød.
  • Lad den hæve 60 min. et lunt og fugtigt sted.
  • Sigt sigtemel over dem og snit brødene på langs med en skarp kniv.
  • Sæt dem ind ved 250°C og giv dem 2 dl damp.
  • Skru ned på 190-200°C og bag dem i ca 25 min.
Dejlig, svampet sigtebrød...

Kommentarer

  1. Hvedesur har du blandet det 12 timer før eller er det pulver du putter i Tak for dejlige opskrifter

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kenneth. Jeg kommer hvedesuren i når jeg køre dejen. Det kalder man en "Direkte dejføring", altså hvor man forarbejder dejen i en arbejdsgang. Der er også noget der hedder "Indirekte dejføring" Det hvis man nu laver en surdej, hævestykke, biga, fordej m.m. eller bare at en del af dejen tilberedes dagen før, eller nogle dage i forvejen.
      mvh. Samuel

      Slet
    2. vil det sige du bare putter pulveret Hvedsur i og har det så den virkning det skal ha :)

      Slet
  2. Hvad hvis man ikke har damp i sin ovn

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag