Kerne-maxbrød - 2. stk.

Iblødsætning:
32 g knækket rug
32 g knækket hvede
45 g hørfrø
9 g poppede durum
6 g rugsur
14 g salt
125* g vand

Ristning:
9 g sesamfrø
18 g havregryn
18 g chiafrø
45 g vand

Dej:
45 g solsikke
28 g græskar
12 g rød quinoa
90 g durum
355 g hvedemel
10 g olie
15 g S500 eller bageenzymer 
18 g gær
145 g grahamsmel
365 g vand

Iblødsætning:
  • Bland alt
  • Lad det stå til kernerne har suget vandet.*
Ristning:
  • Rist sesamfrø, havregryn og chiafrø i en kasserolle.
  • Held de ristede kerne over i en skål med vand, og bland dette godt sammen.
  • Lad det køle af.
Dej:
  • Bland alt.
  • Ælt 12 min. langsomt og 3 min. hurtigt.
  • Lad dejen hvile i 15 min. på køkkenbordet som løs dej overdækket med plastik.
  • Vej dejen af på 700 g.
  • Virk/stram nu dejen op, og lad den igen hvile i 15 min. overdækket med plastik.
  • Lad den ligge i 15 min. under plastik.
  • Slå dem op som et franskbrød.
  • Pensel brødet med vand og rul dem helt rundt i en kerneblanding**.
  • Sæt dem på plade, med bagepapir under.
  • Lad dem hæve under plastik i 1-1,5 time.
  • Sæt dem ind ved 250°C på en varm stenplade.
  • Giv dem 2 dl damp.
  • Skru ned på 210°C (alm. ovn) og bag dem i ca. 35-50 min. 

*Vandet som skal bruges til iblødsætningen skal være varmt, da kernerne så suger vandet hurtigere og de kan optage mere væske.
Iblødsætningen kan sættes iblød  dagen før, eller nogle timer før brug.
Kom evt. låg over for at holde på fugten og varmen

** fx. Solsikke, græskar, hørfør, sesam, chiafrø, rød quinoa, havregryn.


Lækkert og sprødt med masser af kerner!






Kommentarer

Populære opslag