Grove Italienske landstykker

20 g gær
500 g vand
360 g hvedemel
180 g grahamsmel
12 g salt
25 g solsikkekerner
15 g hørfrø
70 g knækket hvedekerner

  • Sæt knækket hvedekerner i blød i 70 g kogende vand, lad dette trække i 10 min.
  • Kom alle ingredienserne i en røreskÃ¥l*
  • Kør dette 1 min. Langsomt, til melet er blevet rørt sammen i vandet.
  • Sluk røremaskinen og lad dejen trække i 10 min.
  • Ælt dejen hurtigt i ca. 15-20 min. Til dejen slipper siderne og bunden pÃ¥ røreskÃ¥len.
  • Lad den hæve i en fedtet kasse eller bare i røreskÃ¥len.
  • Stil den til hævning et lunt sted i 2,5 time.
  • Tænd ovnen pÃ¥ 250°C med en plade nederst i ovnen ca. 30 min. før bagningen.                                                         (afhængig af hvor hurtig din ovn er til at varme op)
  • Kom et godt lag olie pÃ¥ bordet og vend dejen ud her pÃ¥.
  • Drys med mel pÃ¥ dejen.
  • Hak dejen ud i den ønskede størrelse fx. omkring 10x10 cm.                                                                                       (uden at slÃ¥ for meget luft ud af den)
  • Kom dejstykkerne pÃ¥ bagebapir.
  • Træk bagepapiret ind pÃ¥ den varme plade fx. med en pizza spade.
  • Bag dem 18 min. uden damp pÃ¥ 250°C.

*Kom vand i først og derefter resten af ingredienserne, ellers risikerer man at noget af melet sætter sig fast i bunden af røreskålen.

Tip: Kan stilles i køleskabet natten over, og bages om morgnen til morgenmaden!

færdig resultat, flot rustikke...

Fin poring!

Dejen kan også anvendes til burgerboller/sandwichboller!

Kommentarer

Populære opslag