Citronroulade m/ marengs

Citronfromage:
250 g piskefløde
150 g past. Hele æg
100 g sukker
135 g citronsaft
Skal af 2,5 citroner
4 husblas
  • Læg husblassen i blød i koldt vand
  • Pisk fløden op.
  • Pisk past. Hele æg og sukker op i 8-10 min.
  • Kog citronsaft og citronskal op.
  • Lad citronsaften køle lidt af.
  • Smelt husblassen i den varme citronsaft.
  • Sigt skallen fra den varme citronsaft.
  • Kom citronsaften ned i æggesnapsen i en tyndstrÃ¥le under kraftig omrøring.
  • Vend flødeskummen godt i æggesnapsen.
  • Stil massen pÃ¥ køl i 30-45 min. før den kommes i den afkølet rouladebund.

Lagkagebunde/rouladebunde:
2 æg
150 g sukker
45 g kartoffelmel
100 g hvedemel
5 g bagepulver
2 g hj. salt
  • Tænd ovnen pÃ¥ 225°C alm. ovn.
  • Pisk æg og sukker luftig i 8-10 min.
  • Sigt de øvrige ingredienser ned i æggesnapsen.
  • Vend det kun lige sammen, sÃ¥ luften ikke klemmes ud af massen.
  • Fordel massen jævnt pÃ¥ en bageplade.
  • Bag bunden i 5-7 min. i ovnen.
  • Vend bunden ud pÃ¥ et viskestykke som er drysset med sukker, lige sÃ¥ snart den kommer ud af ovnen!
  • Fjern forsigtig bagepapiret, drys sukker pÃ¥ bunden.
  • Rul bunden sammen med viskestykket.
  • Lad den køle af.

Samling:
  • Efter af rouladebunden er kølet af og citronfromagen har stÃ¥et 30-45 min. i køleskabet:
  • Kom rouladebunden pÃ¥ et stykke bagepapir.
  • Kom citronfromagen pÃ¥ rouladebunden og rul den stramt sammen!
  • Lad den stÃ¥ pÃ¥ køl med samlingen ned af med bagepapiret omkring den, til citronfromagen har sat sig, ca. 3 timer.

Marengs:
100 g past. Æggehvider
200g sukker
6 g vanillesukker
6 g citronsaft.
  • NB! RøreskÃ¥l og piskeris skal være 100% rent og fedtfri!
  • Bland alt.
  • Pisk i ca. 10 min.
  • Sprøjt marengsen ud pÃ¥ rouladen med en stjernetyl                                                                                                   fx. som jeg har gjort det, 'fra side til side', lidt skrÃ¥t.
  • Brand marengsen lidt af med en gasbrænder eller pÃ¥ grill i ovnen.

Pynt:
1 Citron
Citronmelisse
  •  Pynt den som du vil!

Færdig... Nam nam!
Eks. PÃ¥ pynt


Kommentarer

Populære opslag