Rustikke italienske durumflütes el. Brød

3 stk.
240 g durum
360 g hvedemel*
415 g vand
15 g gær
15 g salt
18 g olie
evt. 25 g tørret hvedesur
*kan erstattes eller delvis af Manitoba hvedemel el.Tipo 00 hvedemel

Dag 1:

  1. Bland alle ingredienserne, undtagen salt!
  2. Ælt dejen 10 min. langsomt, og 3 min. hurtigt (tilsæt salt de sidste 3 min. af æltetiden)
  3. Lig dejen i en let oliesmurt plastikkasse, som står i bageriet i 1 time.
  4. Sæt dejen på køl i ca. 18 timer.
Dag 2
  1. Tag dejen ud af køleskabet.
  2. Står 2-3 timer i bageriet.
  3. Vej dejen af på 350 g pr. bræk.
  4. Slå flütene op og lav dem spidse, vend dem i durum.
  5. Sæt flütene på durumplader. 
  6. Rasker i ca. 1½ time.
  7. Varm ovnen op på 250°C alm. ovn. med en plade i ovnen.
  8. Snit flütene med 2-3 dybe snit.
  9. Tag flütene og læg dem på den varme plade i ovnen!
  10. Hæld ½ dl kogende vand ind i bunden af ovnen
  11. Skru ovnen ned på 220°C og bag dem i ca. 20 min.

1 Brød
160 g durum
240 g hvedemel
275 g vand
6 g gær
10 g salt
12 g olie
evt. 16 tørsur

  • Bland alle ingredienserne, undtagen salt! 
  • Ælt dejen 10 min. langsomt, og 3 min. hurtigt (tilsæt salt de sidste 3 min. af æltetiden)
  • Slå brødet op.
  • Kom brødet på durumplade.
  • Stil den i køleskabet og lad den står der i 1 time.
  • 1 time efter kommes der plastik omkringen brødet og durumpladen.
  • Lad den raske i 18 timer på køl.
  • Snit brødet som du vil, inden afbagning.
  • Bages af ligesom flütes oven over men ikke i 20 min. men i 30 min.



Kommentarer

Populære opslag