Manitobabrød - 2. Stk.

520 g koldt vand, ca. 12 °C
560 g manitoba mel
20 g gær
20 g hvedesur
14 g bageenzymer eller S500
---
16 g hørfrø
16 g solsikke
16 g knækket hvede
20 g salt

  • Bland alt, undtagen kerner og saltet.
  • Ælt 1 min. langsomt.
  • Sluk røremaskinen og lad dejen trække i 10 min.
  • Ælt dejen hurtigt i 10 min.*
  • Tilsæt kerner og salt.
  • Ælt hurtigt i ca. 2-10min. til dejen slipper skålens sider.*
  • Kom dejen i en olie smurt skål.
  • Fold dejen fire sider ind over hindanden. Lig et stykke plastik over dejen.
  • Gentag dette 15 Min. senere og ingen 15 min. Efter. 
  • Lad den stå lunt yderligt i 1 time dækket med plastik.
-
  • Hæld dejen ud på et mel drysset bord.
  • Vej dejen af på 600 g pr. brød.
  • Slå brødet op, UDEN at slå for meget luft ud af den.*
  • Vend dem i mel.
  • Kom brødene på bagepapir.
  • Lad dem hæve i 40 min. uden plastik (tørraskning).
  • Giv brødene et snit på langs.
  • Sæt dem ind ved 250°C på en varm sten.
  • giv dem 0,5 dl damp. 
  • Skru ned på 220°C.
  • Bag dem i ca 45 min. eller til de er godt sprøde.

Hvis dejen begynder at slippe siderne på røreskålen, bør man komme salt og kerner i dejen*
Æltetiden er kun vejledene, kan varier afhængig af melet kvalitet*
Kan også hæves i hævekurv.

En god manitobamel har +14 g protein pr. 100 g

Kan også koldhæves



Kommentarer

Populære opslag