Fastelavnsboller - 20 stk.

Creme:

200 g sødmælk
300 g piskefløde eller sødmælk
150 g sukker
150 g æggeblommer
50 g majsstivelse
10 g vanillesukker
  • Opløs majsstivelsen i mælken.
  • Kom resten af ingredienserne i en gryde sammen med mælken og majsstivelsen.
  • Kog cremen op (pas pÃ¥ den ikke brænder pÃ¥!!!)
  • Kom cremen i køleskabet efter kogning.
  • Rør den op før brug.

Borgmestermasse:

50 g marcipans
50 g sukker
50 g margarine
  • Blad alt sammen, det mÃ¥ ikke røres for meget.

Dej:

150 g kærnemælk eller mælk
75 g vand
25 g gær
500 g hvedemel
50 g margarine
1 æg
42 g sukker
5 g salt

  • Opløs gæren i kærnemælken og varmt vand.
  • Kom hvedemel og resten af ingredienserne i.
  • Kør dejen 5 min. langsomt og 5 min. hurtigt pÃ¥ en røremaskine
  • Stram dejen op til en kugle, og lad dem hvile i 10. min.
  • Bank nu luften ud af dejen og fold siderne ind over hindanden sÃ¥ det bliver til en firekant.
  • Lad dejen hvile i 5 min.
  • Rul nu dejen ud til mÃ¥lene 40x50. 
  • Pas pÃ¥ at dejen ikke bliver for tynd nogle steder, da bollerne ellers vil revne!
  • Pensel dejen med lidt vand, og lad den hvile i 5 min.
  • Skær nu dejen ud i stykker der mÃ¥ler 10x10.
  • Kom lidt borgmestermasse i, og en god spsk. creme. 
  • (I stedet for creme, kan der ogsÃ¥ kommes noget tykt syltetøj i. Der er ogsÃ¥ muglighed for at komme chokolade i. Der er mange mugligheder!)
  • Luk bollerne omhyggeligt!
  • Stil dem pÃ¥ bageplade "hul i hul", og børste evt. melet af dem.
  • (Man kan trykke dem lidt, hvis man ønsker et bredt udtryk.)
  • Lad dem hæve i 30 min. lunt, med et stykke plastik over for at holde pÃ¥ fugten.
  • Inden afbagning pensels de med vand.
  • Bag dem i ca. 10 min. pÃ¥ 200°c (varmluft)
  • NÃ¥r de kommer ud af ovnen, pensles de med æggestrygelse (0,5 dl vand + 1 æg, sammenpisket)
  • Æggestrygelse er med til at give et blankt udtryk og holde pÃ¥ fugten.
  • NÃ¥r bollerne er kølet af, pyntes de med glassur og evt. krymmel.

Glassur:

200 g flormelis
30 g vand
10 g neutralt olie
evt. lidt farve.

  • Bland alt godt sammen.
  • Hvis man kommer tynd farve i skal man passe med vandet, da glassuren ellers bliver for tynd.


Færdig! Kan pyntes meget mere


Creme og borgmestermasse

Dejen er banket firekantet

Dejen rulles ud på 40x50 cm

Dejen skæres i stykker på 10x10 cm

En lille klat borgmestermasse kommes i

Nu med creme

1. trin i lukkeprocessen

2. trin i lukkeprocessen


Bollerne hæver i ca. 30 min.

Dette sker hvis dejen bliver for tyndt rullet












Kommentarer

Populære opslag