Demeterbrød 60 % fuldkorn - 2. stk.

Surdej:
70 g gammel surdej
100 g fuldkorns manitoba
100 g vand

  • Bland alt.
  • Lad det stå ude ved stuetemperatur i minimum 18 timer.

Havregrød/forklistring:
45 g ristet rugmel
45 g havregryn
22 g chiafrø
22 g hampfrø
355 g kogende vand

  • Rist rugmelet brunt i en gryde, kog vand samtidigt.
  • Bland resten af ingredienserne i en lilleskål.
  • Vej 355 g af det kogende vand, hæld resten af vandet ud.
  • Kom de 355 g vand i gryden igen sammen med, ristet rugmel, havregryn, chiafrø og hampfrø.
  • Kog alt dette sammen til det tykkender godt.
  • Lad det køle godt af.
Dej:
260 g vand ca. 12°C
27 g S500 eller bageenzymer
19 g salt
9 g brun farin
20 g gær
315 g manitoba
445 g fuldkorns manitoba
270 g surdej
489 g Havregrød/forklistring:
  • Bland alt, undtagen salt.
  • Kør 8 min. langsomt og 2 min. hurtigt.
  • Tilsæt salt og kør langsomt i 1 min.
  • Kør nu 2-3 min. hurtigt.
  • Kom dejen i en oliespurt skål.
  • Fold de 4 dejsider indtil midten ligesom en spandauer.
  • Lad dej hvile i 20 min. under låg/plastik.
  • Vej dejen af på 800 g.
  • Lad dem ligge på bordet i 20 min. under plastik.
  • Virk dem forsigtigt op til en rundkugle.
  • Lig dem i en melet hævekurv med virket ned af i hævekurven.
  • Lad dem hæve ca. 60 min. lunt og fugtigt. under plastik.
  • Sæt dem ind ved 250°C DIREKTE (uden hævekurven) på en varm sten og giv dem 1 dl damp.
  • Skru ned på 210°C
  • Bag i 5 min.
  • Giv dem 0,5 dl damp mere
  • Bag dem i ca. 50 min. 
Husk! en god manitoba mel har 14+ g protein pr. 100 g

Hvem er Demeter?
Demeters vigtigste rolle i den græske gudefamilie er at stå for dyrkning af korn og andre landbrugsafgrøder. Det giver hende naturligvis en hædersplads i menneskenes øjne - Demeter er en af de guder, grækerne holdt mest af.
Kilde: klassisk.ribekatedralskole.dk

Dejlig sprød og lækker skorpe!

Boller: 100 g. Bages i ca. 30 min. til de er godt sprøde.

Baguettes: 390 g. Bages i ca. 35 min.

Alle produkterne

Rigeligt smør!!
Denne opskrift lever op til begge mærker

Kommentarer

Populære opslag