Trekornsbrød - 2 stk.

Iblødsætning:
36 g knækket rug
36 g knækket hvede
50 g hørfrø
6 g rugsur
14 g salt
130 g vand*

Dej:
100 g durum
400 g hvedemel
iblødsætning
12 g olie
18 g S500 eller bageenzymer
20 g gær
160 g fuldkorns hvedemel (COOP´s)
320 g vand


Iblødsætning:

  • Bland alt
  • Lad det stå til kernerne har suget vandet.*
Dej:

  • Bland alt.
  • Ælt 5 min. langsomt og 5-7 min. hurtigt.
  • Vej dejen af på 650 g og virk dem op.
  • Lad den ligge i 15 min. under plastik.
  • Slå dem op som et franskbrød.
  • Pensel brødet med vand og dyp dem i sesam.
  • Lad dem hæve 1 time og 30 min. lunt og fugtigt på en plade med masser af durum.
  • Snit dem 2 gange på tvers.
  • Sæt dem ind ved 250°C DIREKTE (derfor masser af durum!!) på en varm sten og giv dem 1 dl damp.
  • Skru ned på 210°C
  • Bag dem i ca. 30 min.
*Vandet som skal bruges til iblødsætningen skal være varmt, da kernerne så suger vandet hurtigere og de kan optage mere væske.
Iblødsætningen kan sættes iblød  dagen før, eller nogle timer før brug.
Kom evt. låg over for at holde på fugten og varmen
---
Flutes:

  • Hvis man ønsker at lave flutes, er fremgangsmåden den samme.
  • De vejes af på 350 g og virkes op. 
  • Slås op som flutes.
  • Hæver nogenlunde det samme ca. 1 time.
  • Bages også på samme måde, men i 15-20 min. istedet.

Et virkelig super brød!
Lækker luftig

Kommentarer

Populære opslag